crowedsourcingCrowd sourcing är ett spännande nytt alternativ för alla som vill förverkliga sina idéer. Om du har en en ide som du tror skulle intressera ett tillräckligt stort antal människor så kan du lägga upp iden på en webbsida såsom kickstarter eller rockethub i hopp om att lyckas finansiera din produkt. Vanligtvis så belönas alla som stödjer ditt projekt med en tillräckligt stor summa med ett eller flera exemplar av din produkt. På många sätt kan crowd sourcing jämföras med att sälja din produkt i förväg innan du har kunnat tillverka den.

Crowd sourcing kan användas för att finansiera nästan vilken typ av projekt som helst. Det kan användas för att finansiera din produkt men också för att göra det möjligt att producera ett tv-spel, en film eller ett musikalbum.

Ett välkänt exempel på ett framgångsrikt svenskt crowd sourcing projekt är kortfilmen Kung Fury som du kan se nedan. En långfilmsversion av filmen är nu under utveckling.

Crowd sourcing är inte ett bra alternativ för alla projekt. Titta på crowd sourcing sidor och se vilken typ av projekt som verkar populära. Om ditt projekt faller inom denna kategori så kan crowd sourcing vara ett mycket bra alternativ som ger dig både pengar och värdefull uppmärksamhet. Vanlig media skriver ofta om crowd sourcing projekt som är framgångsrika och snabbt uppnår sina finansieringsmål.

Det är mycket viktigt att du inser att crow sourcing inte ger dig gratis pengar. Det kräver mycket arbete och planering att driva en framgångsrik kampanj. Om du bara lägger upp ditt projekt utan en plan för hur du skall marknadsföra projektet så är det inte särskilt troligt att det kommer att lyckas.

Du måste planera varje steg av din kampanj i förväg. Du måste planera vilken crowd sourcing sida som är bäst för dig, hur du skall nå ut med ditt projekt, vilka belöningar du skall ge ut, om du skall ha några stretch goals och hur du skall återuppliva projektet om det tappar fart. Det är även väldigt viktigt att du planerar vad du skall göra efter att projektet är klart. Det är viktigt att du kan uppfylla allt som du lovar när du marknadsför ditt projekt.

Det är väldigt vanligt att projekt inte planerar hela vägen ut och att de som har stött projektet blir irriterade på förseningar efter kampanjens avslutande. Om ditt mål med ditt crowd sourcing projekt är att utveckla en produkt och bygga ett företag så är det mycket viktigt att du bibehåller en bra relation med alla de som hjälpt dig att realisera ditt mål.

Vi rekommenderar att du läser så många guider som du kan om hur du driver ett framgångsrikt crow sourcing projekt innan du planerar och lanserar ditt projekt. Du kan också välja att anlita en crowd sourcing expert för att maximera dina chanser att lyckas.